Wat kan ik? Hoe sta ik ervoor?
BC1: Ontwikkelen, implementeren, verantwoorden, evaluaren en bijstellen van strategie & beleid.
Niveau 4.5: Bij mijn 1e stage in het 1e jaar moesten wij een beleidsplan maken voor een sportvereniging. Wij zijn hier lekker aan begonnen, maar eigenlijk hadden we geen idee wat we moesten doen. Dit ging naarmate van tijd steeds beter en beter, maar moesten wel onze manier van werken bijstellen. We hebben toen ook veel evaluatie gesprekken gehad met onze stagedocenten waardoor we bleven leren en leren. In het 2e jaar heb ik stage gelopen bij ADO Den Haag in de Maatschappij. Hier hebben wij een dag geoorganiseerd, in samenwerking met een te huis in Den Haag en voetbalclub SVC'08, voor Walking Football. Een voetbaltoernooi voor ouderen uit een te huis die een dagje eruit kunnen gaan om te voetballen. Er moest veel rekening gehouden worden met deze oudere doelgroep. Denk hierbij aan het weer, fysieke toestand en de bereikbaarheid.
Voor mijn SLB opdracht en KOE uren ben ik bezig als vrijwilliger bij zaalvoetbal school Soccer Stars. Hier heb ik een belangrijke rol gekregen om heel veel dingen te regelen buiten het zaalvoetballen om. Ik heb een document opgesteld om sponsor te overtuigen om de gezonde voedsel te sponsoren. Dit loopt nog. Ook ligt er een document klaar om te sturen naar de Laureus Foundation voor een eventuele samenwerking. Een mogelijkheid waar ik nu nog mee bezig ben is om Soccer Stars een eigen vereniging te laten worden. Dit ben ik nu aan het onderzoeken en de plussen en minnen op te stellen of dit een positieve gedachte is. Dit zal de strategie en het beleid van Socce Stars veranderen.
BC2: Ontwerpen en organiseren, zorgen voor kwaliteit.
Niveau 4: Een draaiboek gemaakt voor een zaalvoetbaltoernooi in Zoetermeer tussen wijken en scholen. Dit moesten wij ontwerpen en ik elkaar zetten, en bij de uitvoering van dit toernooi waren wij aanwezigj. Het verliep goed, maar je merkt wel dat wat er op papier staat, nooit 100% in de praktijk er uit komt. Ook heb ik een draaiboek gemaakt voor de Open Dag van ADO Den Haag in de Maatschappij, een draaiboek voor een sportdag tijdens de Teambuilding op de HHS, een draaiboek voor de gemeente Zoetermeer voor een sportdag met 350 kinderen, een draaiboek voor Playing for Success Den Haag zowel de Open dag als de Terugkomdag. Hierin heb ik gemerkt dat een draaiboek continu verbetert moet worden. Dit is een proces van weken, soms langer. De kwaliteit stijgt hierdoor alleen maar en wordt continu verbetert.
In mijn 4e jaar heb ik voor mijn Minor een draaibeoek ontworpen met mijn klas voor een Beweegdag. Deze dag werd gehouden in een bejaardentehuis in Tilburg. De gedachte hierachter was om ouderen een leuke, plezierige dag te geven en om deze ouderen te prikkelen om meer bezig te zijn met bewegen, sociale contacten leggen en vaker de deur uitgaan. Deze was zeer geslaagd.
BC3: Ondernemen en ontwikkelen activiteiten.
Niveau 4.5: Een spel verzonnen en uitgevoerd voor de Koningsspelen. Een speurtocht bedacht tijdens de Nationale Sportweek voor kleine kinderen met als doelstelling dat zij informatie verkregen over sportvereningen binnen Zoetermeer en een leuke dag hadden.
Ook een draaiboek gemaakt voor een groot zaalvoetbaltoernooi binnen Zoetermeer. Bij alle 3 hebben wij hulp gekregen, maar met name de eerste 2 punten heb ik vrij zelfstandig gedaan. Je merkt dan pas dat je tegen veel meer dingen aanloopt dan vooraf verwacht.
In het 2e jaar heb ik een Walking Football dag ontwikkeld voor ouderen uit een te huis in Den Haag. Hier moesten wij een draaiboek voor opstellen en verschillende activiteiten bedenken om die dag uit te voeren.
In het 3e jaar bij Teamplayers heb ik een Open dag en een Terugkomdag moeten organiseren voor kinderen die bij Playing for Success Den Haag geweest zijn. Dit waren activiteiten als een gaten goal, springkussens maar ook spellen als lijnen van het voetbalveld meten, mijnenspel en een estafette.
Tijdens mijn Minor hebben wij een Beweegdag georganiseerd voor ouderen in een bejaardentehuis. Deze opdrachten waren nieuwe, creatieve opdrachten/ spelletjes om bewegen plezierig en leuk te maken. Zo hebben wij verschillende dans en bal spelletjes gedaan. Er is een herfstquiz gedaan en de ouderen mochten een herfstukje maken.
BC4: Leidinggeven en managen personeel
Niveau 4.5: Bij mijn oude werkgever (Mac Donald) werd ik nagenoeg altijd aangewezen als de persoon die er voor zorgde dat tijdens sluiting, alle taken gedaan werden die gedaan moesten worden om op tijd klaar te zijn. Ook was ik diegene die veel ervaring had, waardoor ik vaak mensen moest aansturen.
Voor het Teamplayers project bij Playing for Success Den Haag ben ik een halfjaar voorzitter geweest. Hier heb ik complimenten voor gehad vanuit de projectgroep en de begeleiders. Alles wat gedaan moest worden werd op tijd gedaan en de kwaliteit was hoog binnen de groep. Ik heb zelf gemerkt dat dit een geweldige ervaring voor mijzelf was en hier van geleerd heb. Hierdoor durf ik nu de leiding nemen in verschillende situaties en dit ook aankans.
BC5: Hanteren marketing & PR
Niveau 4,5: Op stage hebben wij in het 2e jaar een groot onderzoek moeten opstarten en uitvoeren. Dit was een onderzoek naar ledenwerving binnen Zoetermeer. Het doel van het onderzoek was mensen te prikkelen om naar bepaalde sportverenigingen te gaan door onze eigen ideeen. Hier werden wij wel continu ondersteund door onze stagementor.
Voor onze BWP dag hebben wij stukje marktering en PR uitgevoert. Daarnaast hebben wij als groep een Marketing Communicatie plan opgesteld waar wij een 8.4 voor gehad hebben. Dit was voor een zwembad in Leiden waar wij een dag hebben georganiseerd. Dit is gedaan door middel van flyers, posters, gebruik van website en het inzetten van social media.
Voor mijn afsluitende SLB opdracht en vrije uren heb ik een Marketing Communicatie plan opgesteld voor zaalvoetbal school Soccer Stars. Dit plan is nu af en ligt klaar om er mee aan de slag te gaan. Voor dit plan heb ik eerst deskresearch gedaan naar het project en informatie opgehaald binnen de organisatie en vervolgens aan de slag gegaan. Door de vele ruimte die ik kreeg van mijn begeleider, heb ik mijn creativiteit op het plan kunnen losbarsten en zijn er mogelijkheden en kansen naar boven gekomen.
BC6: Samenwerken, netwerken, communiceren
Niveau 4.5: Tijdens het organiseren van verschillende projectjes, zoals Koningsspelen, Speurtocht en een opdracht voor stage over een onderzoek naar ledenwerving binnen Zoetermeer, ben je continu bezig met netwerken, samenwerken en communiceren met elkaar. Je werkt toch voor de Gemeente en dus moet je zorgen dat je hun naam geen slechte indruk op geeft. In het 2e en 3e jaar zijn er verschillende projecten geweest in verschillende soorten werkgroepen. Ik heb gemerkt dat samenwerken, en dus goede communicatie, het belangrijkste is voor je project. 1 van mijn sterke punten is dat ik sociaal ben ingesteld en iedereen wil helpen. Hierdoor betrek ik iedereen binnen een team met elkaar waardoor de sfeer stijgt en iedereen bereid is om te werken wat de kwaliteit ten goede komt.
Nu ik in mijn 4e jaar zit en terugkijk naar de afgelopen 4 jaar besef ik mij dat mijn communicatie sterk is. Er is bij mij zelden een communicatie fout geweest en als deze er wel was, is dit vlot rechtgetrokken. Doordat ik sociaal sterk ben is samenwerken nooit een probleem geweest. In de afgelopen 4 jaar heb ik met verschillende begeleiders, docenten en leerlingen gewerkt. Dit heeft nooit tot slechte samenwerking geleid en er zijn nooit klachten geweest vanuit andere naar mij toe.
Op het gebied van mijn netwerk liggen er nog wel kansen. Ik heb contact met verschillende mensen die ik ontmoet heb, maar ik besef mij nu dat dit meer had kunnen zijn. Een LinkIn account of een kaartje met gegevens erop hadden hierbij geholpen.
BC7: Reflecteren en managen eigen functioneren
Niveau 4.5: Ik heb vorig jaar bij de Gemeente Zoetermeer een spel verzonnen voor de Koningsspelen en een speurtocht op gezet voor de Nationale Sportweek. Hier heb ik na deze activiteiten meteen een evaluatie gesprek gehad. Hier hoorde je meteen de goede punten en de verbeterpunten voor de volgende keer. Ook heb ik een evaluatie gesprek gehad met mijn stagementor over mijn functioneren tijdens mijn stage. In het 3e jaar zijn wij bezig geweest met Teamplayers. In dit jaar is er een gesprek geweest tussen de begeleider van Playing for Success Den Haag en de begeleider vanuit school en mij. Hierin is naar voren gekomen dat ik heel goed mijn eigen kwaliteiten ken en welke kwaliteiten ik nog moet ontwikkelen. Na dit gesprek ben ik ook van teamlid naar voorzitter gegaan. Ik ben voornamelijk een denker en minder een doener. Dit wist ik ook en ben ik aan gaan werken. Hierdoor ben ik voorzitter geworden bij mijn Teamplayers en heb ik de groep een half jaar begeleid om aan het einde allemaal een voldoende te krijgen voor het project. Bij deze rol heb ik de doener ontwikkelt binnen mijzelf. Keuzes maken binnen een groep. Door deze ervaring merk ik aan mijzelf dat ik makkelijker het woord neem en mijn eigen mening toon binnen een groep. Ik kan nu voor mijzelf binnen een gesprek beslissen of ik iets moet toevoegen of juist even op de vlakte moet blijven. Dit geeft mij een extra mogelijkheid en daar ben ik mij bewust van.
BC8: Managen financiën
Niveau 4: Ik heb voor financien in het 2e jaar een verslag moeten maken en dit heb ik samen naar behoren gedaan. In het 3e jaar moest ik met Teamplayers een Open dag organiseren voor Playing for Success. Hier kregen wij een minimale budget waar niet overheen gegaan mocht worden. Door kosten zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk dingen te doen die gratis waren, is dit ruim behaald. Vervolgens zijn wij bezig geweest met Teamplayers om een Terugkomdag te organiseren. Er zijn 2 plannen gemaakt voor deze dag. 1 zonder geld en 1 als er wel geld beschikbaar was. Fonds1818 is akkoord gegaan met het voorstel en hierdoor was er geld beschikbaar voor de Terugkomdag. Deze dag hebben wij kunnen organiseren met extra activiteiten en zijn onder het budget gebleven. Dit is gedaan terwijl ik zelf voorzitter was. Hier ben ik zeer tevreden over.
Bij Soccer Stars wordt de kostenpost voor het gezonde voedsel, wat elke zondag gegeven wordt aan de leden, steeds hoger. Hierdoor heb ik een document opgesteld om mee naar een sponsor te gaan die het voedsel op zich wil nemen. Er wordt hier nog over onderhandelt. Ik heb direct gehandeld toen de kostenpost te hoog werd en er vraag gedaan werd bij mij om hier iets op te verzinnen.
BC9: Sportbewustzijn
Niveau 4.5: Ik weet wat sport inhoud en welke verschillende opvattingen er allemaal zijn binnen sport. Je moet veel rekening houden met groepen/ partijen binnen de sport. Niet iedereen beschouwd een groep of partij hetzelfde. Voorbeeld: Scholen zien de gemeente als een hogere tree. De gemeente heeft vervolgens hetzelfde bij de overheid. Sport is niet alleen bedoeld als hobby. Sport wordt ook gebruikt voor sociale activiteiten.
Bij ADO Den Haag in de Maatschappij heb ik dit erg gemerkt en ook bij Playing for Success Den Haag heb ik dit ingezien. Bij ADO Den Haag in de Maatschappij zijn ze bezig met onder andere toernooien in probleemwijken in Den Haag, Walking Football voor ouderen en projecten voor naschoolse activiteiten. Bij Playing for Success Den Haag proberen zij door middel van spelvormen kinderen die sociaal-emotioneel zwak zijn te helpen om zichzelf te ontwikkelen. Het is mooi dat sport een hulpmiddel is voor andere problemen.
Tijdens mijn Minor Sporth, Health & Lifestyle heb ik de samenwerking tussen het medische en de sportieve aspecten ingezien. Dit is vanuit de opleiding Sportmanagement kortbondiger aanbod gekomen. Dit is 1 van de redenene dat ik voor deze Minor heb gekozen om mijzelf op het gebied van sport te verbreden.
Daarnaast ben ik nu zaalvoetbal trainer op vrijwilligersbasis bij Soccer Stars. Dit is een zaalvoetbal school. Kinderen kunnen tegen een kleine vergoeding kwaliteitslessen volgen onder kwalitatief hoge trainers. Hier schuilt ook een maatschappelijke kant in. Hier heb ik al iets van in kaart gebracht maar liggen nog mogelijkheden om dit uit te breiden. Kinderen uit de probleemwijken worden van de straat gehaald en hebben een bezigheid. Tijdens deze lessen leren zij niet alleen aspecten van voetbal, maar ook sociale contacten en discipline tijdens de trainingen.