TOP
Functioneringsgesprek 2e jaar
a) Bedenk vooraf en leg schriftelijk vast in je PAP:
1. Wat ga ik ondernemen?
Ik ga een enquête opstellen voor de voetbalvereniging Stompwijk’92 uit Stompwijk. Dit is bij mijn eigen voetbalvereniging. De enquête wordt ingevuld door de vrijwilligers van Stompwijk’92. Voor beleidschrijven doe ik met 2 klasgenoten een vrijwilligersbeleid schrijven. Een enquête opstellen sluit hier mooi bij aan. De bedoeling van de enquête is om te kijken welke functies er allemaal gedaan worden binnen de vereniging, hoeveel uur dit per week is, verbeter punten voor de vrijwilligers etc. De uitkomsten van de enquêtes ga ik verwerken en vervolgens een advies geven aan het bestuur.
2. Waarom ga je dit ondernemen? Hoe past dit in jouw toekomstvisie? Hoe kunnen jouw talenten hiermee verder ontwikkeld worden? Dus, waarom is dit voor jouw (studie)loopbaan van belang?
Als toekomstig manager zul je geregeld dingen moeten onderzoeken. Dit kan op verschillende manieren zoals een enquête opstellen. Het is goed om te leren hoe je een goede enquête opstelt en wat je met de uitkomsten van een enquête gaat doen.
3. Welk doel wil je hiermee bereiken? (denk hierbij vooral aan de beroepscompetenties en de niveaubepaling )
BC3 ondernemen en ontwikkelen activiteiten. Van niveau 2 naar niveau 3.
Zelfstandig een enquête opstellen en deze vervolgens verspreiden onder de vrijwilligers.
BC6 Samenwerken, netwerken en communiceren. Van niveau 2 naar niveau 3.
Voordat de enquêtes naar de vrijwilligers gaan zal die eerst gecontroleerd worden door het bestuur van Stompwijk’92. Wij werken dus samen en communiceren goed met elkaar. Doordat ik zelf bij Stompwijk’92 voetbal, ken ik bepaalde mensen en ga ik meer mensen leren kennen waardoor het netwerken wordt verbeterd.
4. Wat zal het resultaat worden of zijn? (SMART geformuleerd, zeker bij een beoordeling)
Kijken waar er nog ruimte is voor verbetering voor vrijwilligers, manieren om meer vrijwilligers te krijgen & de werklast verdelen onder meerdere vrijwilligers.
5. Welke inspanning moet je plegen/aan welke voorwaarden moet jij voldoen om het resultaat te behalen?
Inspanning: een enquête opstellen, goede communicatie met het bestuur, communiceren naar de vrijwilligers (geven/ ontvangen), resultaten verwerken, advies geven naar het bestuur toe.
Voorwaarden:
Toestemming/ feedback krijgen van het bestuur, voordat de enquêtes naar de vrijwilligers toegaan. Zorgvuldige communicatie met het bestuur.
6. Welke begeleiding ga je hierbij van wie vragen?
Frank den Hartog zal mij begeleiden. Hij zit zelf in het bestuur van Stompwijk’92. Hij zal mij de informatie/ feedback geven namens het gehele bestuur.
7. Hoe ga je jezelf beoordelen of word je beoordeeld?
Mijzelf: als ik genoeg enquêtes binnen krijg die ingevuld zijn, dus minimaal 50.
Een goed advies kan geven aan het bestuur & informatie heb verkregen waar wij met beleidschrijven ook wat aan hebben.
Frank: Als er een enquête komt die door genoeg vrijwilligers wordt ingevuld & dat er daadwerkelijk iets nuttigs uitkomt.
Beoordelingsgesprek 2e jaar
Beschrijf achteraf:
1. Hoe de activiteit verlopen is.
Zoveel mogelijk vrijwilligers benaderen was vrij lastig. Dit komt omdat er niet een overzichtelijke tabel aanwezig is bij Stompwijk’92 met welke vrijwilligers er allemaal aanwezig zijn. Hierdoor zijn niet alle vrijwilligers benaderd maar wel zoveel mogelijk. De enquête had beter gekund. Er zitten vragen bij die beter geformuleerd hadden kunnen worden. De enquêtes zelf zijn goed en duidelijk ingevuld en geven informatie weer waar ik wat aan had.
2. Of je het bedoelde resultaat behaald of bereikt hebt.
Ja en nee. Ja, er is een eindstuk uitgekomen waar ik tevreden over ben en waar de voetbalclub Stompwijk’92 wat aan heeft. Nee, omdat ik vooraf had ingesteld om alle vrijwilligers van Stompwijk’92 te benaderen en in kaart te brengen. De club had dan een duidelijk overzicht gehad van iedereen die Stompwijk’92 helpt.
3. Zo ja, hoe……..Zo nee, waarom…….
4. Terugkijkend: paste dit in je toekomstvisie? Heb je je talenten kunnen exploreren?
Dit paste in mijn toekomstvisie. Het vergt energie en tijd om een goede enquête op te stellen met zo min mogelijk fouten. Als toekomstig manager is het handig om een enquête te kunnen opstellen van kwaliteit. Daarnaast zal je als manager ook vaak zat een grotere groep moeten benaderen. Ik heb gemerkt dat dit niet even een mailtje sturen is of enquêtes uitprinten die vrijwilligers zelf kunnen pakken. Niet veel mensen doen dit. Je moet er zelf energie insteken en informatie krijgen over wanneer vrijwilligers aanwezig zijn, zodat je ze zelf kan benaderen voor het invullen van de enquête.
5. Wat je ervan hebt geleerd -> TOP en analytisch gedeelte.
Ik heb geleerd dat je meer tijd in een enquête moet stoppen. Vragen moeten duidelijk zijn en geen verwarring geven aan de mensen die deze invullen. Een enquête moet je meerdere malen verbeteren totdat het zo goed als perfect is. Staan er de goede vragen, vragen in de juiste volgorde, duidelijke vragen en zijn de antwoorden de antwoorden die jij nodig hebt voor je eindproduct.
Daarnaast is de benadering van een grote groep mensen lastiger dan ik had verwacht. Stompwijk’92 is mijn eigen club en ik dacht dat dat wel even gedaan zou worden. Achteraf gezien kostte dit mij veel meer tijd en energie om genoeg vrijwilligers daadwerkelijk te benaderen en het te laten invullen.
6. Hoe je begeleiding alles ervaren en beoordeeld heeft -> analytisch gedeelte
Frank had vooraf net als ik gehoopt dat alle vrijwilligers van Stompwijk’92 in kaart gebracht zouden worden. Hij gaf wel aan dat het eindproduct iets is waar de club wat aan heeft en is hier tevreden over. Hij snapte dat het lastig is om iedereen te kunnen benaderen en hier reactie van te krijgen. Als feedback gaf hij aan dat ik langer stil moest staan bij de enquête vragen. Hij denkt dat er fouten inzitten die ik niet had hoeven maken als ik er wat meer tijd voor had genomen.
7. Wat neem je mee voor de toekomst -> TOP .
Een enquête maken tijd en energie kost, en niet even een dingetje is die in 10 minuten klaar is. Hierdoor mis je kansen en kan je informatie mislopen die je wel had willen krijgen.
Dit geld ook voor het benaderen van een grote groep mensen. Je moet hier tijd voor uitschrijven en er energie insteken om de respons zo hoog mogelijk te laten zijn. Stuur je een email naar de adressen die je hebt en wacht op antwoorden, zullen er weinig reacties komen waardoor je er weinig aan hebt.
8. Eventuele vervolgacties.
Ik hoop ik de toekomst de overige vrijwilligers in kaart te brengen, zodat er een zo goed als 100% score is. Natuurlijk stoppen vrijwilligers en komen er nieuwe vrijwilligers, maar de basis is dan in ieder geval goed.
- Bedenk vooraf en leg schriftelijk vast:
-
Wat ga je ondernemen?
Ik ga een marketing communicatie plan maken voor zaalvoetbal school Soccer Stars uit Zoetermeer. -
Welk doel wil je hiermee bereiken? (denk hierbij vooral aan de beroepscompetenties en de niveaubepaling)
Ontwikkelen van BC2: Ontwerpen en organiseren, zorgen voor kwaliteit, BC5: Hanteren Marketing & PR, BC6:Samenwerken, netwerken, communiceren. Deze competenties kan ik een boost geven met de opdracht die ik gekregen heb. Het is een grote opdracht en dat realiseer ik mij, maar ook een enorme uitdaging om deze competenties te ontwikkelen en er iets moois van te maken. -
Waarom is dit voor jouw (studie)loopbaan van belang? (denk aan je POP)
Op het gebied van PR en Marketing vind ik dat ik nog stappen kan maken. Vorig jaar hebben wij met een groep een marketing communicatie plan gemaakt en dit vond ik zeer interessant maar lastig. Daarom was deze opdracht ideaal om iets leuks te doen en mijzelf persoonlijk te kunnen ontwikkelen op een minder vlak. -
Wat zal het resultaat worden of zijn? (SMART geformuleerd, zeker bij een beoordeling)
Een marketing communicatie plan waar Soccer Stars meteen mee aan de slag kan. Er komen ideeën en aanbevelingen naar boven die Soccer Stars op kan pakken en mee aan de slag kunnen gaan. -
Welke inspanning moet je plegen/aan welke voorwaarden moet jij voldoen om het resultaat te behalen? (hierbij ook het aantal te behalen ECTS verantwoorden)
Ik moet eerst onderzoeken wat Soccer Stars inhoudt. Wat is het voor project, hoe groot is het, wat voor leden zijn er, wat voor trainers? Wat is er tot nu toe gedaan op het gebied van PR & Marketing en waarom is er nog zo weinig gedaan hieraan? Dit moet eerst in kaart gebracht worden voordat ik aan de slag kan gaan. Voorwaarden is dat er een document opgeleverd wordt waar Soccer Stars direct mee aan de slag kan gaan. -
Welke soort begeleiding ga je hierbij vragen?
Ik krijg veel vrije ruimte om mijn eigen draai eraan te geven en dingen zelf te ontdekken. Er komen regelmatig afspraken met Jean Louis om het proces te bespreken en feedback te krijgen op de documenten die ik gemaakt heb. -
Wie gaat je begeleiden?
Jean Louis Da Costa-Gomez -
Hoe wil je door je begeleider beoordeeld worden?
Een eindbeoordeling (voldoenden/ onvoldoende) + redenatie van dit cijfer.
Wat ging goed en wat kan er beter? Feedback vind ik erg belangrijk.
-
-
-
Beschrijf achteraf:
-
Hoe de activiteit verlopen is.
De activiteiten die ik gedaan heb en uitgevoerd zijn, zijn uitstekend verlopen. Door de punten die ik heb opgepakt zijn er meer deuren geopend voor Soccer Stars en liggen er meer mogelijkheden om te benutten. Daarbij zijn er ook mogelijkheden al benut. Doordat dit gebeurd is, beschouw ik dat als een compliment voor mijzelf. Ook krijg ik de complimenten van Jean Louis en hoofdtrainer Jordy voor mijn harde werken en de kwaliteit van wat ik lever. -
Of je het bedoelde resultaat behaald of bereikt hebt.
Meer dan dat zelfs! -
Zo ja, hoe……..Zo nee, waarom…….
De bedoeling was om een marketing communicatie plan te maken. Deze is af en er zijn ideeën en suggesties naar boven gekomen waar Soccer Stars mee aan de slag kan gaan. Daarnaast bestaat Soccer Stars pas 1 jaar en alle energie is voornamelijk uitgegaan naar het voetbal gedeelte. Hierdoor is alles erom heen verwaarloosd. Hier heb ik ook energie en tijd ingestoken. Ik heb documenten gemaakt voor: naar de Laureus Foundation, potentiële marketing instrumenten, document naar een supermarkt om de gezonde voedsel op zich te nemen, document voor naar voetbalverenigingen binnen Zoetermeer, organogram van Soccer Stars en nog andere documenten. De bedoeling was alleen een marketing communicatie plan. -
Terugkijkend: paste dit in je toekomstvisie? Heb je je talenten kunnen exploireren?
Ja, dit paste zeker in mijn toekomstvisie. Ik heb mij uitstekend kunnen ontwikkelen op het gebied van marketing en PR, het organiserende plaatje en mijn communicatie vaardigheden. Ik wilde mij richten op de marketing. Dit heb ik onwijs veel gedaan en van geleerd. Doordat Soccer Stars gedaan wordt door alleen vrijwilligers zijn er genoeg punten die niet of nauwelijks opgepakt worden. Hierdoor heb ik van Jean Louis veel vrijheid gekregen om mijn eigen visie en kwaliteiten in te zetten om dingen op te pakken en te doen. Daardoor heb ik ook meer verantwoordelijkheid gekregen. Daarnaast ben ik nu voor het eerst trainer en heb ik op deze vlakte ook een hoop geleerd. Hoe zet je een training in elkaar, hoe ga je met kinderen om, verantwoordelijkheid over materiaal en de training, communicatie naar ouders en improviseren tijdens een training. -
Wat je ervan hebt geleerd -> TOP en analytisch gedeelte.
Ik heb veel vrijheid gekregen en er worden dingen van mij verwacht. Daarbij vond ik het ontzettend leuk om te doen. Hierdoor heb ik geleerd op het gebied van documenten maken en daarna ook meteen gezien hoe dit in de praktijk werkte. Zo zie je dat wat op papier staat vaak anders is dan in de praktijk tot uiting komt. Daarnaast heb ik geleerd hoeveel mogelijkheden er liggen op het gebied van PR en Marketing. Er zijn zoveel instrumenten die ingezet kunnen worden, zolang deze maar op de goede en juiste manier ingezet worden. Ik heb geleerd hoe dit in elkaar zit. Ik heb geleerd (en leer nog steeds) hoe ik lessen moet geven en kinderen moet begeleiden op het gebied van zaalvoetballen. Ik heb meer ervaring opgedaan in documenten op te stellen op de juiste manier. Een manier dat een bepaalde structuur heeft om naar een externe partij te sturen en te overtuigen om iets te doen. Dit is gedaan bij een Foundation, Supermarkt en voetbalverenigingen. -
Hoe je begeleiding alles ervaren en beoordeeld heeft -> analytisch gedeelte
Als voorzitter van stichting Kolorido en projectleider van Soccer Stars in overleg met de hoofdtrainer hebben we heel veel aan het onderzoek van Dylan. Een prettig persoon die van aanpakken weet en waar je op kan rekenen. Dylan heeft niet alleen ons ogen open gemaakt op de kansen maar ook op de bedreigingen. Momenteel loopt het project stormend alleen op mond op mond reclame. Terwijl wij nog veel meer kansen kunnen benutten en het veel breder oppakken. Denk hierbij aan een samenwerking met grote organisatie zoals Laureus Foundation. Maar ook op het gebied van subsidie, website, social media, VOG verklaring, sponsoring kunnen we nog veel meer eruit halen. De manier waarop wij werken met onze trainers en de kans die we bieden aan de doelgroep mag best promoot worden. Ander voorbeeld is dat wij na elk training alle kinderen voorzien van een stukje fruit of groente. Maar dit schaffen we wekelijks aan. Terwijl we eenvoudig kunnen stappen naar de supermarkten in de buurt. Ook hier heeft Dylan een geschikte document gemaakt waar we zeker wat moeten. Ook hoe we bij verenigingen ons meer kunnen promoten door groeps/ team uit te nodigen voor proeflessen en team tarieven te hanteren. Uiteindelijk bieden we iets aan dat de voetbal verenigingen niet kunnen. Om een goed overzicht te krijgen van de organisatie was het van belang dat Dylan mee ging lopen met de trainingen. Hierdoor heeft hij het zelf kunnen beleven maar ook gesprekken kunnen voeren met de leden, ouders, trainers en overige vrijwilligers. Hij paste zo goed in de groep dat we hem zelf een plek als trainer hebben aangeboden.
Complimenten aan Dylan voor de nodige documentatie en adviserende rol. Hoop dat we na het uitvoeren van de adviezen niet alleen de snelst groeiende “vereniging” van Zoetermeer blijven maar wellicht regionaal/ landelijk kunnen doorpakken!
-
Wat neem je mee voor de toekomst -> TOP .
Dat wat er op papier staat altijd anders uitkomt in de praktijk. Hierdoor leet je om flexibel te zijn en wat er op papier staat gedeeltelijk los te laten om tot een overeenkomst te komen met een externe partij. Ik neem mee dat een document van kwaliteit niet in 1 keer wordt geschreven. Je moet brainstormen met anderen, meerdere keren aanpassen en het continu verbeteren voordat het echt van kwaliteit is. Ook heb ik ingezien hoeveel mogelijkheden een jonge Stichting heeft om door te groeien. Niet alleen op het gebied van zaalvoetballen, maar ook alles er om heen. Sponsoren, meer locaties, Marketing & PR en communicatie zijn gebieden waar ik mijzelf heb ontwikkel en meeneem naar de toekomst. -
Eventuele vervolgacties.
Omdat ik een trainer geworden ben, op vrijwilligers basis, wil ik overige vrije uren gebruiken om iets te betekenen voor Soccer Stars. Punten die ik nu heb opgepakt wil ik nog steeds blijven doen. Er zijn ideeën en suggesties omhoog gekomen waar ik een rol voor wil betekenen en mee wil denken om deze te realiseren. Ik vind ontzettend leuk om te doen, het staat goed op mijn CV en ik leer er veel van. Daarbij heb ik goede begeleiding in de vorm van Jean Louis en hoofdtrainer Jordy.
-